W dniach 10 – 11 kwietnia 2014 roku w Londynie odbyła się siódma już konferencja, której tematem było prawo lotnicze (a w szczególności wypadki lotnicze) oraz ubezpieczenia w lotnictwie, zorganizowana wspólnie przez PEOPIL (Pan-European Organisation of Personal Injury Lawyers) oraz Uniwersytet McGill w Montrealu.
Wystąpienia rozpoczęły się od panelu na temat szeroko pojętej odpowiedzialności linii lotniczych oraz producentów samolotów, ze szczególnym naciskiem na instytucję Forum non Conveniens (tj. charakterystyczne dla systemu common law uprawnienie sądu do „przekazania” sprawy pod jurysdykcję sądów innego państwa). W tym zakresie omówione zostały przede wszystkim najbardziej skuteczne metody zwalczania wniosku Forum non Conveniens. Na gruncie tej instytucji opisano także interesującą sprawę, w której wniosek Forum non Conveniens okazał się skuteczny (sprawa trafiła z sądu amerykańskiego do sądu hiszpańskiego) niemniej jednak prawem właściwym, na podstawie Konwencji o prawie właściwym w sprawach odpowiedzialności za produkt z dnia 2 października 1973 roku, było prawo amerykańskie (konkretnie prawo stanu Arizona oraz stanu New Jersey). W efekcie sąd hiszpański przyznał poszkodowanym wysokie odszkodowanie za śmierć osób bliskich (ok. 3 miliony dolarów za każdego zmarłego pasażera).
Kolejni prelegenci zaprezentowali temat odpowiedzialności karnej w związku z wypadkami lotniczymi; przedstawiona została m.in. możliwość skazania osoby prawnej za spowodowanie śmierci człowieka (przestępstwo corporate manslaugther).
W drugiej części dnia uwagę zwrócono na zagadnienia związane z ubezpieczeniami w lotnictwie, a wykłady prowadzone były przez przedstawicieli firm ubezpieczeniowych z różnych państw. Sporo czasu poświęcono również omówieniu tematyki praw pasażerów, ze szczególnym uwzględnieniem Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 261/2004.
Konferencję zamknął ciekawy panel na temat metodyki pracy prawników „in-house”, oczywiście ściśle związanych z branżą lotnictwa (producenci, linie lotnicze, ubezpieczyciele).
Z ramienia kancelarii BFP w konferencji uczestniczyli mec. Jolanta Budzowska oraz aplikant radcowski Michał Krzanowski. Konferencja była także okazją dla naszych delegatów do odbycia spotkania z brytyjskimi współpracownikami w sprawie wypadkowego rejsu LOT016.