projekty UE

29 marca 2011

Benedykt Fiutowski - "Oszczędności dzięki dłuższemu rozliczeniu", Rzeczpospolita - 31.03.2011

Benedykt Fiutowski -  "Oszczędności dzięki dłuższemu rozliczeniu", Rzeczpospolita - 31.03.2011

W firmie okres rozliczeniowy wynosił 3 miesiące i 40 godzin tygodniowo, teraz 12 miesięcy i 48 godzin tygodniowo. Jakie ma to konsekwencje i czy uderza tylko w pracowników produkcyjnych czy także w biurowych?
Przedłużenie okresu rozliczeniowego do 12 miesięcy jest korzystne głównie dla pracodawcy. To zresztą było główną przyczyną wprowadzenia go w ustawie z 1 lipca 2009 o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (DzU nr 125, poz. 1035 ze zm.).

Pozwala to pracodawcy zminimalizować albo nawet uniknąć płacenia za godziny nadliczbowe, które ujawniłyby się przy krótszym okresie rozliczeniowym, np. trzymiesięcznym. Dzięki wydłużeniu tego okresu mogą one w ogóle nie wystąpić. W konsekwencji firma ma szansę zmniejszyć koszty pracy.

Natomiast podwładny otrzyma mniej za tę samą pracę, która w krótszym okresie byłaby postrzegana jako ta wykonywana w nadgodzinach.

Odpowiadając na pytanie, czy przedłużone rozliczenie dotyczy zarówno zatrudnionych przy produkcji, jak i w biurze, należy stwierdzić, że kodeks pracy nie rozróżnia pracowników ze względu na charakter wykonywanej pracy. Zatem przedłużony okres rozliczeniowy może dotyczyć wszystkich rodzajów pracy.

W doktrynie funkcjonuje również pogląd, że wydłużenie okresu rozliczeniowego powinny uzasadniać obiektywne powody związane z charakterem i rodzajem wykonywanej pracy.
To oznacza, że takim wydłużonym rozliczeniem nie zawsze powinni być objęci pracownicy biurowi, mimo że takie zmiany wprowadza się dla osób produkcyjnych, w stosunku do których jest to uzasadnione obiektywnymi przyczynami wynikającymi z przepisów.

Piszemy również

Medyczne 21.02.2025

Błąd medyczny, który kosztował życie: Tragiczna historia pani Krystyny

Śmierć pani Krystyny (†73) w Szpitalu Rydygiera w Krakowie to tragedia, której nie da się zignorować...

Medyczne 19.02.2025

Pacjenci po odszkodowania chodzą do sądu. - DGP 19.02.2025

W artykule "Pacjenci po odszkodowania chodzą do sądu. Choć czekają dłużej, to mają szanse na większe..

Medyczne 12.02.2025

Fatalna pomyłka w krakowskim szpitalu. Pacjentka nie żyje

W jednym z krakowskich szpitali doszło do tragicznej pomyłki, która doprowadziła do śmierci pani Krystyny,..

Medyczne 05.02.2025

Monitoring w szpitalu bez zgody pacjentek - znikające dowody i łamanie praw

Na łamach dziennika Gazeta Wyborcza mec. Kolary wyjaśnia, że pacjentki, których prawa zostały naruszone,..

Medyczne 10.01.2025

"Na SOR-ach powinni dyżurować prokuratorzy". – wyborcza.pl

Na łamach „Gazety Wyborczej” ukazał się artykuł, który porusza niezwykle ważny temat – błędy medyczne..

Medyczne 27.12.2024

Zadośćuczynienie za błąd medyczny – Czy warto wprowadzać górną granicę kwoty?

W kwestii zadośćuczynienia za błędy medyczne, zdania są podzielone. Czy warto wprowadzać górną granicę..

Medyczne 12.12.2024

Czy klauzula „no fault” to dobre rozwiązanie dla lekarzy?

Wprowadzenie do kodeksu karnego klauzuli „no fault” – przepisu, który miałby chronić lekarzy przed odpowiedzialnością..

Medyczne 10.12.2024

Prawo i medycyna w obliczu błędów medycznych: Dwie perspektywy, jeden cel

Błędy medyczne to temat, który porusza każdego – zarówno pacjentów, jak i lekarzy. W obliczu takich sytuacji..

Medyczne 06.12.2024

Niedokończone sprawy po komisjach wojewódzkich – chaos i wyzwania dla Rzecznika Praw Pacjenta

Rzecznik Praw Pacjenta (RPP) przejął odpowiedzialność za postępowania pozostawione przez zlikwidowane..

Medyczne 31.10.2024

Nielimitowane świadczenia nie skracają kolejek – co dalej z reformą opieki zdrowotnej?

Mimo wprowadzenia nielimitowanych świadczeń w opiece zdrowotnej, problem długich kolejek nadal pozostaje...

Medyczne 21.02.2025

Błąd medyczny, który kosztował życie: Tragiczna historia pani Krystyny

Śmierć pani Krystyny (†73) w Szpitalu Rydygiera w Krakowie to tragedia, której nie da się zignorować...

Medyczne 19.02.2025

Pacjenci po odszkodowania chodzą do sądu. - DGP 19.02.2025

W artykule "Pacjenci po odszkodowania chodzą do sądu. Choć czekają dłużej, to mają szanse na większe..

Medyczne 12.02.2025

Fatalna pomyłka w krakowskim szpitalu. Pacjentka nie żyje

W jednym z krakowskich szpitali doszło do tragicznej pomyłki, która doprowadziła do śmierci pani Krystyny,..

Medyczne 05.02.2025

Monitoring w szpitalu bez zgody pacjentek - znikające dowody i łamanie praw

Na łamach dziennika Gazeta Wyborcza mec. Kolary wyjaśnia, że pacjentki, których prawa zostały naruszone,..

Medyczne 10.01.2025

"Na SOR-ach powinni dyżurować prokuratorzy". – wyborcza.pl

Na łamach „Gazety Wyborczej” ukazał się artykuł, który porusza niezwykle ważny temat – błędy medyczne..

Medyczne 27.12.2024

Zadośćuczynienie za błąd medyczny – Czy warto wprowadzać górną granicę kwoty?

W kwestii zadośćuczynienia za błędy medyczne, zdania są podzielone. Czy warto wprowadzać górną granicę..

Medyczne 12.12.2024

Czy klauzula „no fault” to dobre rozwiązanie dla lekarzy?

Wprowadzenie do kodeksu karnego klauzuli „no fault” – przepisu, który miałby chronić lekarzy przed odpowiedzialnością..

Medyczne 10.12.2024

Prawo i medycyna w obliczu błędów medycznych: Dwie perspektywy, jeden cel

Błędy medyczne to temat, który porusza każdego – zarówno pacjentów, jak i lekarzy. W obliczu takich sytuacji..

Medyczne 06.12.2024

Niedokończone sprawy po komisjach wojewódzkich – chaos i wyzwania dla Rzecznika Praw Pacjenta

Rzecznik Praw Pacjenta (RPP) przejął odpowiedzialność za postępowania pozostawione przez zlikwidowane..

Medyczne 31.10.2024

Nielimitowane świadczenia nie skracają kolejek – co dalej z reformą opieki zdrowotnej?

Mimo wprowadzenia nielimitowanych świadczeń w opiece zdrowotnej, problem długich kolejek nadal pozostaje...