29 marca 2011

Benedykt Fiutowski - "Oszczędności dzięki dłuższemu rozliczeniu", Rzeczpospolita - 31.03.2011

Benedykt Fiutowski -  "Oszczędności dzięki dłuższemu rozliczeniu", Rzeczpospolita - 31.03.2011

W firmie okres rozliczeniowy wynosił 3 miesiące i 40 godzin tygodniowo, teraz 12 miesięcy i 48 godzin tygodniowo. Jakie ma to konsekwencje i czy uderza tylko w pracowników produkcyjnych czy także w biurowych?
Przedłużenie okresu rozliczeniowego do 12 miesięcy jest korzystne głównie dla pracodawcy. To zresztą było główną przyczyną wprowadzenia go w ustawie z 1 lipca 2009 o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (DzU nr 125, poz. 1035 ze zm.).

Pozwala to pracodawcy zminimalizować albo nawet uniknąć płacenia za godziny nadliczbowe, które ujawniłyby się przy krótszym okresie rozliczeniowym, np. trzymiesięcznym. Dzięki wydłużeniu tego okresu mogą one w ogóle nie wystąpić. W konsekwencji firma ma szansę zmniejszyć koszty pracy.

Natomiast podwładny otrzyma mniej za tę samą pracę, która w krótszym okresie byłaby postrzegana jako ta wykonywana w nadgodzinach.

Odpowiadając na pytanie, czy przedłużone rozliczenie dotyczy zarówno zatrudnionych przy produkcji, jak i w biurze, należy stwierdzić, że kodeks pracy nie rozróżnia pracowników ze względu na charakter wykonywanej pracy. Zatem przedłużony okres rozliczeniowy może dotyczyć wszystkich rodzajów pracy.

W doktrynie funkcjonuje również pogląd, że wydłużenie okresu rozliczeniowego powinny uzasadniać obiektywne powody związane z charakterem i rodzajem wykonywanej pracy.
To oznacza, że takim wydłużonym rozliczeniem nie zawsze powinni być objęci pracownicy biurowi, mimo że takie zmiany wprowadza się dla osób produkcyjnych, w stosunku do których jest to uzasadnione obiektywnymi przyczynami wynikającymi z przepisów.

Piszemy również

Medyczne 12.12.2024

Czy klauzula „no fault” to dobre rozwiązanie dla lekarzy?

Wprowadzenie do kodeksu karnego klauzuli „no fault” – przepisu, który miałby chronić lekarzy przed odpowiedzialnością..

Medyczne 10.12.2024

Prawo i medycyna w obliczu błędów medycznych: Dwie perspektywy, jeden cel

Błędy medyczne to temat, który porusza każdego – zarówno pacjentów, jak i lekarzy. W obliczu takich sytuacji..

Medyczne 06.12.2024

Niedokończone sprawy po komisjach wojewódzkich – chaos i wyzwania dla Rzecznika Praw Pacjenta

Rzecznik Praw Pacjenta (RPP) przejął odpowiedzialność za postępowania pozostawione przez zlikwidowane..

Medyczne 31.10.2024

Nielimitowane świadczenia nie skracają kolejek – co dalej z reformą opieki zdrowotnej?

Mimo wprowadzenia nielimitowanych świadczeń w opiece zdrowotnej, problem długich kolejek nadal pozostaje...

Medyczne 24.09.2024

Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych w szpitalach – system, który nie działa?

Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych w polskich szpitalach jest procesem, który według ekspertów, w tym Mecenas..

Medyczne 18.09.2024

Proces w sprawie tragicznej śmierci ciężarnej Izabeli z Pszczyny

Rozpoczął się proces w sprawie śmierci ciężarnej Izabeli z Pszczyny, która zmarła w 2021 roku w wyniku..

Medyczne 04.09.2024

Nowe wytyczne dotyczące aborcji - komentarz mecenas Jolanty Budzowskiej

Przeczytaj komentarz na temat najnowszych wytycznych dotyczących aborcji. Dowiedz się, jak zmieniające..

Medyczne 23.07.2024

Szpitalne upały zagrażają zdrowiu pacjentów

Upały w polskich szpitalach stanowią poważny problem, zagrażając zdrowiu pacjentów.

Medyczne 18.07.2024

Alarmujące praktyki w szpitalach: Kto zgłasza nieudane operacje? - Medonet.pl

Szpitale w Polsce mają obowiązek monitorowania tzw. zdarzeń niepożądanych, do których zaliczają się m.in...

Medyczne 18.07.2024

Prawnik: jeśli lekarz poinformuje o błędzie innego, może to być traktowane jak donos

Wiele szpitali najwyraźniej uznało, że wystarczy, jeśli pacjenci mogą składać "skargi i wnioski". - A..

Medyczne 12.12.2024

Czy klauzula „no fault” to dobre rozwiązanie dla lekarzy?

Wprowadzenie do kodeksu karnego klauzuli „no fault” – przepisu, który miałby chronić lekarzy przed odpowiedzialnością..

Medyczne 10.12.2024

Prawo i medycyna w obliczu błędów medycznych: Dwie perspektywy, jeden cel

Błędy medyczne to temat, który porusza każdego – zarówno pacjentów, jak i lekarzy. W obliczu takich sytuacji..

Medyczne 06.12.2024

Niedokończone sprawy po komisjach wojewódzkich – chaos i wyzwania dla Rzecznika Praw Pacjenta

Rzecznik Praw Pacjenta (RPP) przejął odpowiedzialność za postępowania pozostawione przez zlikwidowane..

Medyczne 31.10.2024

Nielimitowane świadczenia nie skracają kolejek – co dalej z reformą opieki zdrowotnej?

Mimo wprowadzenia nielimitowanych świadczeń w opiece zdrowotnej, problem długich kolejek nadal pozostaje...

Medyczne 24.09.2024

Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych w szpitalach – system, który nie działa?

Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych w polskich szpitalach jest procesem, który według ekspertów, w tym Mecenas..

Medyczne 18.09.2024

Proces w sprawie tragicznej śmierci ciężarnej Izabeli z Pszczyny

Rozpoczął się proces w sprawie śmierci ciężarnej Izabeli z Pszczyny, która zmarła w 2021 roku w wyniku..

Medyczne 04.09.2024

Nowe wytyczne dotyczące aborcji - komentarz mecenas Jolanty Budzowskiej

Przeczytaj komentarz na temat najnowszych wytycznych dotyczących aborcji. Dowiedz się, jak zmieniające..

Medyczne 23.07.2024

Szpitalne upały zagrażają zdrowiu pacjentów

Upały w polskich szpitalach stanowią poważny problem, zagrażając zdrowiu pacjentów.

Medyczne 18.07.2024

Alarmujące praktyki w szpitalach: Kto zgłasza nieudane operacje? - Medonet.pl

Szpitale w Polsce mają obowiązek monitorowania tzw. zdarzeń niepożądanych, do których zaliczają się m.in...

Medyczne 18.07.2024

Prawnik: jeśli lekarz poinformuje o błędzie innego, może to być traktowane jak donos

Wiele szpitali najwyraźniej uznało, że wystarczy, jeśli pacjenci mogą składać "skargi i wnioski". - A..