23 maja 2022

Zadośćuczynienie za nieudany zabieg kosmetyczny - komentarz mec. Jolanty Budzowskiej dla Interia.pl

Zarzuty, jakie usłyszały lekarka i jej asystentka dotyczyły nieprawidłowego użycia produktu, braku nadzoru nad przeprowadzeniem zabiegu, nierozpoznania oparzenia i nieudzielenia informacji o powikłaniach.
Jak wskazuje mec. Jolanta Budzowska: „Najtrudniejsze w sprawach o błędy w zabiegach estetycznych jest udokumentowanie przebiegu zdarzeń. W gabinetach kosmetycznych najczęściej nie jest prowadzona żadna dokumentacja, często nie ma nawet ankiet dotyczących ogólnego stanu zdrowia czy przeciwskazań…”

„Dobrą praktyką powinno być zrobienie dokumentacji zdjęciowej i to w każdym przypadku, kiedy mówimy o medycynie estetycznej czy kosmetologii. - Zrobienie zdjęcia przed i po zabiegu jest w interesie zarówno pacjentki, jak i osoby wykonującej zabieg” – dodaje.

Klientka wykazała się dużą roztropnością, dokumentując fotograficznie wszystko, co jej się stało od początku do końca. Zasięgnęła też od razu pomocy lekarskiej, więc udokumentowane było leczenie jej oparzeń. Gromadziła wszystkie faktury, potwierdzające wydatki związane z leczeniem. To pozwoliło udowodnić na drodze sądowej odpowiedzialność kliniki, ale kluczowe były opinie biegłych, z których wynikało jednoznacznie, że jeśli efektem takiego zabiegu jest oparzenie, to nie był właściwie wykonany - mówi mecenas Budzowska.

Sprawa ostatecznie znalazał swój finał w sądzie. W kiwetniu br. Sąd Okręgowy we Wrocławiu wydał korzystny dla poszkodowanej Klientki wyrok, zasądzając na jej rzecz zadośćuczynienie. Powołana w sprawie biegła z zakresu kosmetologii jednoznaczenie wskazała, że gdyby produkt był odpowiednio dobrany, a czas pozostawienia go na dłoniach właściwy oraz gdyby pacjentka otrzymała prawidłowe zalecenia po zabiegu, to nie powinno było dojść do poparzenia.

O tym, jakie prawa przysługują klientce poddającej się zabiegowi kosmetycznemu, i kiedy może powołać się na prawa pacjenta, przeczytać można w artykule Pauliny Sowy na portalu Interia.pl

Piszemy również

Medyczne 12.12.2024

Czy klauzula „no fault” to dobre rozwiązanie dla lekarzy?

Wprowadzenie do kodeksu karnego klauzuli „no fault” – przepisu, który miałby chronić lekarzy przed odpowiedzialnością..

Medyczne 10.12.2024

Prawo i medycyna w obliczu błędów medycznych: Dwie perspektywy, jeden cel

Błędy medyczne to temat, który porusza każdego – zarówno pacjentów, jak i lekarzy. W obliczu takich sytuacji..

Medyczne 06.12.2024

Niedokończone sprawy po komisjach wojewódzkich – chaos i wyzwania dla Rzecznika Praw Pacjenta

Rzecznik Praw Pacjenta (RPP) przejął odpowiedzialność za postępowania pozostawione przez zlikwidowane..

Medyczne 31.10.2024

Nielimitowane świadczenia nie skracają kolejek – co dalej z reformą opieki zdrowotnej?

Mimo wprowadzenia nielimitowanych świadczeń w opiece zdrowotnej, problem długich kolejek nadal pozostaje...

Medyczne 24.09.2024

Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych w szpitalach – system, który nie działa?

Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych w polskich szpitalach jest procesem, który według ekspertów, w tym Mecenas..

Medyczne 18.09.2024

Proces w sprawie tragicznej śmierci ciężarnej Izabeli z Pszczyny

Rozpoczął się proces w sprawie śmierci ciężarnej Izabeli z Pszczyny, która zmarła w 2021 roku w wyniku..

Medyczne 04.09.2024

Nowe wytyczne dotyczące aborcji - komentarz mecenas Jolanty Budzowskiej

Przeczytaj komentarz na temat najnowszych wytycznych dotyczących aborcji. Dowiedz się, jak zmieniające..

Medyczne 23.07.2024

Szpitalne upały zagrażają zdrowiu pacjentów

Upały w polskich szpitalach stanowią poważny problem, zagrażając zdrowiu pacjentów.

Medyczne 18.07.2024

Alarmujące praktyki w szpitalach: Kto zgłasza nieudane operacje? - Medonet.pl

Szpitale w Polsce mają obowiązek monitorowania tzw. zdarzeń niepożądanych, do których zaliczają się m.in...

Medyczne 18.07.2024

Prawnik: jeśli lekarz poinformuje o błędzie innego, może to być traktowane jak donos

Wiele szpitali najwyraźniej uznało, że wystarczy, jeśli pacjenci mogą składać "skargi i wnioski". - A..

Medyczne 12.12.2024

Czy klauzula „no fault” to dobre rozwiązanie dla lekarzy?

Wprowadzenie do kodeksu karnego klauzuli „no fault” – przepisu, który miałby chronić lekarzy przed odpowiedzialnością..

Medyczne 10.12.2024

Prawo i medycyna w obliczu błędów medycznych: Dwie perspektywy, jeden cel

Błędy medyczne to temat, który porusza każdego – zarówno pacjentów, jak i lekarzy. W obliczu takich sytuacji..

Medyczne 06.12.2024

Niedokończone sprawy po komisjach wojewódzkich – chaos i wyzwania dla Rzecznika Praw Pacjenta

Rzecznik Praw Pacjenta (RPP) przejął odpowiedzialność za postępowania pozostawione przez zlikwidowane..

Medyczne 31.10.2024

Nielimitowane świadczenia nie skracają kolejek – co dalej z reformą opieki zdrowotnej?

Mimo wprowadzenia nielimitowanych świadczeń w opiece zdrowotnej, problem długich kolejek nadal pozostaje...

Medyczne 24.09.2024

Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych w szpitalach – system, który nie działa?

Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych w polskich szpitalach jest procesem, który według ekspertów, w tym Mecenas..

Medyczne 18.09.2024

Proces w sprawie tragicznej śmierci ciężarnej Izabeli z Pszczyny

Rozpoczął się proces w sprawie śmierci ciężarnej Izabeli z Pszczyny, która zmarła w 2021 roku w wyniku..

Medyczne 04.09.2024

Nowe wytyczne dotyczące aborcji - komentarz mecenas Jolanty Budzowskiej

Przeczytaj komentarz na temat najnowszych wytycznych dotyczących aborcji. Dowiedz się, jak zmieniające..

Medyczne 23.07.2024

Szpitalne upały zagrażają zdrowiu pacjentów

Upały w polskich szpitalach stanowią poważny problem, zagrażając zdrowiu pacjentów.

Medyczne 18.07.2024

Alarmujące praktyki w szpitalach: Kto zgłasza nieudane operacje? - Medonet.pl

Szpitale w Polsce mają obowiązek monitorowania tzw. zdarzeń niepożądanych, do których zaliczają się m.in...

Medyczne 18.07.2024

Prawnik: jeśli lekarz poinformuje o błędzie innego, może to być traktowane jak donos

Wiele szpitali najwyraźniej uznało, że wystarczy, jeśli pacjenci mogą składać "skargi i wnioski". - A..