Czy należy się odszkodowanie, gdy dyspozytor odmówił wysłania karetki?
W artykule zamieszczonym w Rzeczpospolitej mec. Jolanta Budzowska komentuje sytuację odpowiedzialności za niewysłanie karetki.
Dyspozytora obliguje do działania stan nagłego zagrożenia zdrowotnego. Obowiązująca definicja wymaga jednak postawienia przez dyspozytora wstępnego rozpoznania choroby na podstawie relacji zgłaszającego. A co w sytuacji, gdy telefonujący może nie być w stanie podać precyzyjnie lub trafnie objawów i powiązać ich z potencjalnymi następstwami w postaci poważnych szkód na zdrowiu lub ryzyka utraty życia? Rozwiązaniem mogłoby być przyjęcie w formie rozporządzenia standardów działania dyspozytora, podobnie jak obecnie z powodzeniem funkcjonują standardy postępowania medycznego w dziedzinie anestezjologii czy standardy opieki okołoporodowej.
W aktualnym stanie prawnym rozstrzygająca dla oceny, czy należne jest zadośćuczynienie i odszkodowanie, będzie zwykle analiza zgłoszenia i zachowania dyspozytora. Z pewnością jednak niewysłanie karetki to nie błąd lekarski – to nie lekarz podejmuje decyzję.
Więcej przeczytacie Państwo tutaj: "Pogotowie nie może igrać z życiem i zdrowiem"