projekty UE

08 sierpnia 2018

Kiedy lekarz niszczy życie całej rodzinie – wywiad z mec. J. Budzowską w Dzienniku Gazecie Prawnej

Kiedy lekarz niszczy życie całej rodzinie… Co dalej? O motywacjach poszkodowanych pacjentów, błędach lekarskich, gotowości na wszystko i lekcji dla szpitala po przegranym procesie rozmawia z DGP mec. Jolanta Budzowska, zaznaczając…, że prawnik też ma uczucia.
Powodów, dla których pacjenci kontaktują się z kancelarią BFP jest kilka: – Przede wszystkim względy finansowe i próba poprawienia dramatycznej sytuacji, w jakiej znalazł się pacjent z powodu czyjegoś błędu – wyjaśnia radca prawny.

– Trzeba wyjaśnić, co jest błędem medycznym, co jest powikłaniem. Jeśli komuś zadrży ręka, to raczej w związku z tym zdarzeniem będziemy mówić o powikłaniu. (…) W większości przypadków będą one uznane za niezawinione powikłania. Natomiast jeśli mogły być rozpoznane – to wówczas nierozpoznanie tego powikłania na czas jest błędem lekarskim. (…) Żeby coś nazwać ewidentnym błędem, naprawdę trzeba mieć dużą pewność w ocenie, jak to leczenie przebiegało – tłumaczy potencjalnym klientom mec. J. Budzowska.

– Proces może być bardzo obciążający psychicznie. Staram się uświadamiać klientom, co ich może czekać. Trzeba być gotowym na to, że opnie biegłych będą nierzetelne, a wręcz – nie bójmy się tego słowa – nieprawdziwe. Zdarza się, że biegły mówi, że coś jest białe, chociaż jest czarne. Bardzo trudne są dla pacjentów sytuacje, gdy próbuje się na nich przerzucić winę za to, co się stało: że czegoś nie zrobił, nie dopilnował, źle się zachował – to część trudności stojących przed poszkodowanymi decydującymi się na proces. Partner w kancelarii BFP wymienia ponadto obciążające pacjenta konfrontacje z ewidentnymi kłamstwami i nonszalancją biegłych.

Mec. J. Budzowska wskazuje, że przegrany proces może być dla szpitala krokiem do zmiany procedur poprawiających bezpieczeństwo kolejnych pacjentów: – Mam sporo przykładów szpitali, które po przegranych sprawach, czy wręcz w związku z opiniami biegłych, zmieniły procedury. Miało to miejsce m.in. w kontekście sprawy, którą właśnie prowadzę: w ocenie rodziców zmarłego dziecka pielęgniarka pomyliła się i zamiast podać pięciomiesięcznemu dziecku lek do sondy do żołądka, podała go w postaci rozdrobnionej do wenflonu do żyły. (…) Po tej tragedii szpital wpadł wreszcie na to, że aby zapobiegać w przyszłości takim pomyłkom, wystarczy kupić dwa różne modele końcówek do sond i wenflonów, żeby jedna strzykawka nie mogła pasować do obu.

– Na prowadzenie tych wszystkich spraw pozwala mi jedno: wiem, że robię dobre rzeczy. Że na horyzoncie jest dobro poszkodowanego pacjenta. (…)
Najtrudniejsze dla mnie są takie, w których wiem, że mam rację, ale wszystko idzie pod górkę, opinie biegłych są niekorzystne. Trudne są też momenty, kiedy przegrywamy w pierwszej instancji. (…) A jeśli wyrok w drugiej instancji jest korzystny, to jest wielka ulga. Ból brzucha przed ogłoszeniem wyroku, a potem wielka radość. Nadal mimo tylu lat to są bardzo stresujące sytuacje, również dla prawników. Bo prawnicy mają uczucia – wbrew powszechnemu przekonaniu – konkluduje mec. J. Budzowska.

Dziennik Gazeta Prawna - Kiedy lekarz niszczy życie całej rodzinie – wywiad z mec. J. Budzowską

Piszemy również

Medyczne 21.02.2025

Błąd medyczny, który kosztował życie: Tragiczna historia pani Krystyny

Śmierć pani Krystyny (†73) w Szpitalu Rydygiera w Krakowie to tragedia, której nie da się zignorować...

Medyczne 19.02.2025

Pacjenci po odszkodowania chodzą do sądu. - DGP 19.02.2025

W artykule "Pacjenci po odszkodowania chodzą do sądu. Choć czekają dłużej, to mają szanse na większe..

Medyczne 12.02.2025

Fatalna pomyłka w krakowskim szpitalu. Pacjentka nie żyje

W jednym z krakowskich szpitali doszło do tragicznej pomyłki, która doprowadziła do śmierci pani Krystyny,..

Medyczne 05.02.2025

Monitoring w szpitalu bez zgody pacjentek - znikające dowody i łamanie praw

Na łamach dziennika Gazeta Wyborcza mec. Kolary wyjaśnia, że pacjentki, których prawa zostały naruszone,..

Medyczne 10.01.2025

"Na SOR-ach powinni dyżurować prokuratorzy". – wyborcza.pl

Na łamach „Gazety Wyborczej” ukazał się artykuł, który porusza niezwykle ważny temat – błędy medyczne..

Medyczne 27.12.2024

Zadośćuczynienie za błąd medyczny – Czy warto wprowadzać górną granicę kwoty?

W kwestii zadośćuczynienia za błędy medyczne, zdania są podzielone. Czy warto wprowadzać górną granicę..

Medyczne 12.12.2024

Czy klauzula „no fault” to dobre rozwiązanie dla lekarzy?

Wprowadzenie do kodeksu karnego klauzuli „no fault” – przepisu, który miałby chronić lekarzy przed odpowiedzialnością..

Medyczne 10.12.2024

Prawo i medycyna w obliczu błędów medycznych: Dwie perspektywy, jeden cel

Błędy medyczne to temat, który porusza każdego – zarówno pacjentów, jak i lekarzy. W obliczu takich sytuacji..

Medyczne 06.12.2024

Niedokończone sprawy po komisjach wojewódzkich – chaos i wyzwania dla Rzecznika Praw Pacjenta

Rzecznik Praw Pacjenta (RPP) przejął odpowiedzialność za postępowania pozostawione przez zlikwidowane..

Medyczne 31.10.2024

Nielimitowane świadczenia nie skracają kolejek – co dalej z reformą opieki zdrowotnej?

Mimo wprowadzenia nielimitowanych świadczeń w opiece zdrowotnej, problem długich kolejek nadal pozostaje...

Medyczne 21.02.2025

Błąd medyczny, który kosztował życie: Tragiczna historia pani Krystyny

Śmierć pani Krystyny (†73) w Szpitalu Rydygiera w Krakowie to tragedia, której nie da się zignorować...

Medyczne 19.02.2025

Pacjenci po odszkodowania chodzą do sądu. - DGP 19.02.2025

W artykule "Pacjenci po odszkodowania chodzą do sądu. Choć czekają dłużej, to mają szanse na większe..

Medyczne 12.02.2025

Fatalna pomyłka w krakowskim szpitalu. Pacjentka nie żyje

W jednym z krakowskich szpitali doszło do tragicznej pomyłki, która doprowadziła do śmierci pani Krystyny,..

Medyczne 05.02.2025

Monitoring w szpitalu bez zgody pacjentek - znikające dowody i łamanie praw

Na łamach dziennika Gazeta Wyborcza mec. Kolary wyjaśnia, że pacjentki, których prawa zostały naruszone,..

Medyczne 10.01.2025

"Na SOR-ach powinni dyżurować prokuratorzy". – wyborcza.pl

Na łamach „Gazety Wyborczej” ukazał się artykuł, który porusza niezwykle ważny temat – błędy medyczne..

Medyczne 27.12.2024

Zadośćuczynienie za błąd medyczny – Czy warto wprowadzać górną granicę kwoty?

W kwestii zadośćuczynienia za błędy medyczne, zdania są podzielone. Czy warto wprowadzać górną granicę..

Medyczne 12.12.2024

Czy klauzula „no fault” to dobre rozwiązanie dla lekarzy?

Wprowadzenie do kodeksu karnego klauzuli „no fault” – przepisu, który miałby chronić lekarzy przed odpowiedzialnością..

Medyczne 10.12.2024

Prawo i medycyna w obliczu błędów medycznych: Dwie perspektywy, jeden cel

Błędy medyczne to temat, który porusza każdego – zarówno pacjentów, jak i lekarzy. W obliczu takich sytuacji..

Medyczne 06.12.2024

Niedokończone sprawy po komisjach wojewódzkich – chaos i wyzwania dla Rzecznika Praw Pacjenta

Rzecznik Praw Pacjenta (RPP) przejął odpowiedzialność za postępowania pozostawione przez zlikwidowane..

Medyczne 31.10.2024

Nielimitowane świadczenia nie skracają kolejek – co dalej z reformą opieki zdrowotnej?

Mimo wprowadzenia nielimitowanych świadczeń w opiece zdrowotnej, problem długich kolejek nadal pozostaje...